ارز دیجیتالی

ارز دیجیتال

ارز دیجیتالی

ارز دیجیتال

پارسیان ارز

طبقه بندی موضوعی
آخرین مطالب
  • ۰
  • ۰

ماینرر چیست

تقریبا همه کسانی که درباره ارزهای دیجیتال و بیت کوین شنیده‌اند، از فرایندی به نام استخراج یا ماینینگ که طی آن واحدهای جدید ارز دیجیتال تولید می‌شوند، نیز اطلاع دارند. اگر شما هم جزو کسانی هستید که به ماینینگ علاقه‌مندید، با ما همراه باشید تا در ادامه به بررسی بهترین ارزهای دیجیتال برای استخراج در سال 2020 بپردازیم.

دو نوع باور عمومی و کاملا متفاوت در رابطه با استخراج ارزهای دیجیتال وجود دارد. برخی معتقدند که این عمل بسیار هزینه‌بر بوده و به سرمایه‌ اولیه زیادی نیاز دارد. همچنین مصرف برق بالایی داشته و باید تجهیزات تخصصی مانند دستگاه استخراج و یا ریگ ماینینگ تهیه شود. این عده ترجیح می‌دهند که به جای سرمایه‌گذاری در عملیات ماینینگ، به خرید و فروش ارز دیجیتال بپردازند.

در مقابل عده‌ای دیگر استخراج را فرایندی کم ریسک‌تر می‌دانند که می‌تواند یک درآمد روزانه‌ تقریبا بی‌دردسر در اختیارشان قرار دهد.

البته نباید با تصور اینکه استخراج ارزهای دیجیتال شما را یک شبه پولدار خواهد کرد، بدون مطالعه و دانش کافی وارد این زمینه شد. متاسفانه اغلب مشاهده شده که این نگرش افراد را در دام کلاهبرداری‌های مختلفی که از نام ماینینگ یا استخراج سوء‌استفاده می‌کنند، میندازد.

می‌توان با کمی تحقیق و بررسی این عمل را با ریسک کمتر، هزینه‌ای پایین‌تر و سودآوری بیشتری انجام داد.

ماینینگ چیست؟

منظور از ماینر چیست، فرآیندی است که طی آن تراکنش‌های انجام شده در شبکه توسط ماینرها تایید و پردازش می‌شوند و در نهایت تعداد مشخصی از ارز دیجیتال شبکه به عنوان پاداش نصیب ماینرها می‌شود.

سخت‌افزارهای استخراج به چند دسته اصلی تقسیم می‌شوند. ماینینگ می‌تواند با استفاده از پردازنده‌ کامپیوتر (CPU)، کارت‌ گرافیک (GPU)، یا دستگاه‌های مخصوصی به نام ای‌سیک (ASIC) انجام شود.

مثلا استخراج به صرفه‌ی بیت کوین، امروزه فقط با دستگاه‌های ای‌سیک امکان‌پذیر است.

شما به عنوان یک ماینر باید پس از انتخاب ارز دیجیتال مورد نظر خود، در مورد سخت‌افزار خود تصمیم‌گیری کنید.

انتخاب ارز دیجیتال مناسب برای استخراج

برای سالیان متمادی، همواره بیت کوین به عنوان یکی از بهترین گزینه‌ها برای استخراج مطرح بوده است.

در حال حاضر، با توجه به افزایش سختی استخراج شبکه آن و در نظر گرفتن این موضوع که امروزه فارم‌ها و استخرهای بزرگ استخراج بیت کوین تبدیل به کسب و کارهای میلیارد دلاری شده‌اند، بسیاری از فعالان ماینینگ، در مقایس کوچک‌تر به سراغ استخراج برخی دیگر از ارزهای دیجیتال رفته‌اند. اگرچه هنوز استخراج بیت کوین به عنوان اصلی‌ترین فعالیت ماینینگ شناخته می‌شود.

استخراج ارزهای دیجیتالِ کوچکتر از بیت کوین شاید در نگاه اول توجیه اقتصادی نداشته باشد اما برای کسانی که به آینده یک ارز دیجیتال اعتقاد دارند، می‌تواند گزینه مناسبی باشد.

به عنوان نمونه بین بیت کوین و اتریوم، استخراج بیت کوین در لحظه سودآوری بیشتری دارد اما اگر کسی به آینده اتریوم خوش‌بین باشد و اتریوم‌های استخراجی خود را نگهداری کند، شاید سودآوری بیشتری نسبت به یک ماینر بیت کوین داشته باشد که بلافاصله بیت کوین‌های خود را می‌فروشد.

همچنین گاهی اوقات تغییرات شدید در سختی شبکه بیت کوین و سقوط شدید قیمت، و از طرف دیگر شکوفایی یک ارز دیجیتال دیگر، استخراج یک آلت کوین (ارز دیجیتالی غیر از بیت کوین) را سودآورتر از استخراج بیت کوین می‌کند.

با تمام این تفاسیر، انتخاب یک ارز جدید برای استخراج یکی از چالش‌برانگیزترین تصمیم‌گیری‌ها برای ورود به این عرصه است.

برای این انتخاب باید تحلیل فاندامنتال (فناوری مورد استفاده، فلسفه پروژه، ارزش بازار، تیم پروژه، نقشه راه و …) دقیق آن را مدنظر قرار دهید.

لیستی از مهم‌ترین عواملی که هنگام انتخاب یک ارز دیجیتال برای استخراج باید به آن‌ها توجه کرد عبارتند از:

  • نوسانات قیمتی اخیر
  • پیش‌بینی قیمت
  • حجم بازار سرمایه
  • مقبولیت و کاربردپذیری
  • پیشینه توسعه‌دهندگان

بسیاری از آلت کوین‌ها پروژه‌های کلاهبرداری هستند و استخراج آن‌ها می‌تواند به ضررهای زیادی منجر شود. بنابراین اگر به جز بیت کوین ارز دیجیتال دیگری را برای استخراج انتخاب می‌کنید، تحقیقات زیادی لازم است.

نکته مهم دیگری که باید آن را حتما در نظر گرفت، سیاست یک پروژه در قبال دستگاه‌های ای‌سیک است. در صورتی که غیرمتمرکز بودن یک اولویت اساسی برای تیم توسعه‌دهنده باشد و سیاست مقابله‌ با ای‌سیک‌ها در رفتارهای گذشته تیم مشاهده شود، در اینصورت می‌توان انتظار داشت که با عرضه دستگاه‌های ای‌سیک، فورک جدیدی برای آن اتفاق بیفتد و دستگاه‌های ای‌سیک کارایی خود را از دست دهند.

چگونگی محاسبه سودآوری استخراج

پس از بررسی همه جوانب و انتخاب یک ارز برای استخراج؛ باید از سودآور بودن عملیات استخراج اطمینان حاصل کنید.

از آن‌جا که تعیین سودآوری استخراج به پارامترهای زیادی مانند هزینه برق، سختی استخراج، قیمت ارز دیجیتال و دیگر عواملی که دائما در نوسانند بستگی دارد، بهتر است از یک ماشین‌حساب آنلاین استخراج استفاده کنید.

.

 


با وارد کردن نرخ هش سخت افزارهای استخراج

نحوه استفاده از این ماشین حساب به این صورت است که ابتدا در منوی بالا، نام ارز مورد نظر خود را انتخاب می‌کنید.

سپس در قسمت نرخ هش و برق مصرفی، مشخصات دستگاه یا سخت افزار استخراج مد نظر خود را وارد می‌کنید.

 

کارمزد استخر استخراج نیز معمولا برای بیشتر نمونه‌های مطرح بین 1 تا 3 درصد متغیر است.

پس از وارد کردن اطلاعات خواسته شده، ماشین حساب سودآوری و درآمد خالص ماهیانه شما را نمایش می‌دهد.

البته راه‌اندازی عملیات استخراج در مقیاس بزرگ، نیاز به برآورد هزینه‌های دیگری از جمله هزینه نگهداری، هزینه اجاره مکان و غیره هم خواهد داشت که نمی‌توان از آن‌ها چشم‌پوشی کرد.

بهترین ارزهای دیجیتال برای استخراج

بیت کوین (Bitcoin)

بیت کوین اولین ارز دیجیتال غیرمتمرکز بوده و استخراج آن از سال 2009 تاکنون در جریان است.

از آنجایی که بیت کوین اولین و خوش‌نام‌ترین ارز دیجیتال دنیاست، بسیاری از طرفداران این حوزه آن را به عنوان سودآورترین و کم‌ریسک‌ترین ارز برای استخراج نیز در نظر می‌گیرند.

به زبان فنی، استخراج بیت کوین فرایندی است که طی آن امنیت شبکه تامین و تراکنش‌ها در شبکه غیرمتمرکز تایید می‌شوند. پاداشی که برای این کار در نظر گرفته شده، موجب ایجاد انگیزه اقتصادی در ماینرها می‌شود.

تعداد سکه‌های بیت کوین محدودیت 21میلیون واحدی دارد و تاکنون بیش از 18 میلیون واحد آن در شبکه آزاد شده است.

زمانی استخراج بیت کوین با CPU یا همان پردازنده‌های کامپیوتر امکان‌پذیر بود اما امروزه با گسترش شبکه آن فقط با دستگاه‌های مخصوص (ای‌سیک) امکان استخراج به صرفه‌ی آن وجود دارد.

بیت کوین از الگوریتم SHA256 برای تایید تراکنش‌ها و سازوکار اثبات کار استفاده می‌کند. در نتیجه برای استخراج آن باید از دستگاه‌هایی استفاده کرد که بر مبنای این الگوریتم طراحی شده‌اند.

هر دستگاهی که قادر باشد بیت کوین را استخراج کند، می‌تواند تمام ارزهای دیگری که از الگوریتم رمزنگاری SHA256 استفاده می‌کنند را نیز استخراج کند.

برای نمونه می‌توان به بیت کوین کش، بیت کوین اس وی (BSV)، کیورکوین (Curecoin)، کرون (Crown) و ای‌کوین (Acion) اشاره کرد.

 

اتریوم

 

اتریوم معروف به ملکه ارزهای دیجیتال همواره یکی از پیشروترین و پیشرفته‌ترین ارزهای بازار به شمار می‌رفته است و بسیاری از کوین‌های معروف ارزهای دیجیتال از فناوری‌های به‌کار رفته در بلاک چین اتریوم استفاده می‌کنند. اتریوم بعد از بیت کوین رتبه دوم بازار ارزهای دیجیتال را در اختیار دارد.

طبق برنامه‌های اعلام‌شده از سوی بنیاد اتریوم، الگوریتم اثبات کار این کوین در سه‌ ماهه اول سال 2020 از Ethash به تغییر خواهد کرد. هدف از این تغییر ایجاد مقاومت بیشتر در برابر دستگاه‌های ای‌سیک و محافظت از ماینرهایی عنوان‌ شده است که با کارت گرافیک اقدام به استخراج اتریوم می‌کنند. البته باید در نظر داشت که این ارز در نهایت و طی چند سال آینده روش اثبات کار را به‌ طور کامل کنار خواهد گذاشت و به‌ جای آن از اثبات مهم استفاده خواهد کرد.

اتریوم به دلیل امیدواری‌های زیادی که درباره‌ی آن وجود دارد هنوز هم به عنوان یکی از ارزهای محبوب برای ماینینگ در میان ماینرها شناخته می‌شوند و افراد زیادی مخصوصا خوره‌های کامپیوتر، کارت گرافیک‌های خود را برای کسب درآمد در اختیار این شبکه می‌گذارند.

 

اتریوم کلاسیک

 

تا سال 2016 فقط یک اتریوم وجود داشت، اما هک بزرگی که در 17 ژوئن سال 2016 رخ داد باعث شد اتریوم جدیدی خلق شود و اتریوم قبلی «اتریوم کلاسیک» نام بگیرد.

هم اتریوم و هم اتریوم کلاسیک از یک الگوریتم استخراج یعنی همان «Ethash» استفاده می‌کنند و بنابراین می‌توان برای هر دو از یک سخت افزاری استخراج استفاده کرد. سودآوری ماینینگ در هر دو تقریبا یکسان است زیرا وقتی سودآوری یکی افزایش می‌یابد، ماینرها به سمت آن هجوم می‌برند که باعث ایجاد یک تعادل نسبی میان این دو می‌گردد.

در حالی که اتریوم به دنبال آن است که با استفاده از الگوریتم ProgPow جلوی استخراج با دستگاه‌های مخصوص یعنی همان ASIC‌ها را بگیرد، اتریوم کلاسیک تاکنون این رویه را در پیش نگرفته است. با اجرا شدن ProgPow روی اتریوم، استخراج آن فقط با کارت گرافیک (GPU) امکان‌پذیر خواهد بود اما اتریوم کلاسیک را می‌توان به راحتی با ای‌سیک استخراج کرد.

از همه مهمتر، اتریوم به دنبال آن است که از اثبات کار (Proof Of Work) یا همان ماینینگ به سمت اثبات سهام (Proof Of Stake) برود که در آن برای تایید تراکنش‌ها نیاز به مصرف برق و استفاده از سخت افزار نیست و افراد می‌توانند با خرید اتریوم و اختصاص دادن آن به شبکه، از تایید تراکنش‌ها کسب درآمد کنند. این در حالی است که اتریوم کلاسیک چنین برنامه‌ای را ندارد.

در حالی که تعداد واحدهای اتریوم هنوز سقف مشخصی ندارد و برای آن تورم سالانه در نظر گرفته خواهد شد، تعداد واحدهای اتریوم کلاسیک محدود است و فقط تا 210 میلیون واحد از آن استخراج خواهد شد.

 

مونرو (Monero)

 

ارز دیجیتال مونرو پس از گذشت 6 سال از زمان عرضه آن هنوز هم مهم‌ترین ارز حریم خصوصی محور بازار محسوب می‌شود و تراکنش‌های آن قابل‌ردیابی نیست.

این ارز موفق شده است که از سال 2017 به بعد جایگاه خود در بین 20 ارز دیجیتال برتر بازار را حفظ کند.

استخراج مونرو پس از هاردفورک و تغییر الگوریتم، تنها با پردازنده مرکزی (CPU) قابل توجیه است.

محدودیت ارز دیجیتال مونرو 18 میلیون واحد است و تاکنون 17.3 میلیون آن استخراج شده است. اما جای نگرانی نیست، چرا که پس از رسیدن به 18.4 میلیون واحد مونرو، کوین‌های جدید مونرو با نرخ ثابت 0.3 مونرو در هر دقیقه استخراج می‌شوند. بنابراین می‌توان گفت که مونرو سقف واحد ندارد.

تیم توسعه‌دهنده مونرو به شدت بر روی غیرقابل استخراج بودن با ای‌سیک اصرار دارند و درصورتی که احساس کنند دستگاه‌ ای‌سیکی وارد شبکه شده، سریعاً الگوریتم استخراج را تغییر می‌دهند. بنابراین برای کسانی که دستگاه استخراج ای‌سیک در اختیار ندارند و یا نمی‌خواهند هزینه‌ای برای تهیه این دستگاه‌ها متحمل شوند، مونرو می‌تواند گزینه‌ی بسیار مناسبی باشد.

 

زی‌کش (Zcash)

 

زی کش یک شبکه پرداخت غیرمتمرکز همتا به همتا و یک ارز دیجیتال با واحد اختصاری ZEC است.

این ارز دیجیتال فورکی از بیت کوین بوده و قابلیتی که آن را از بیت کوین و بسیاری از ارزهای دیجیتال دیگر متمایز کرده، امکان انجام تراکنش‌های ناشناس است.

زی‌کش هم مانند بیت کوین بلاک چین خاص خودش را دارد و به صورت اثبات کار (تایید تراکنش‌ها با ماینینگ) فعال است. الگوریتم استخراج زی‌کش «Equihash» است.

تعداد سکه‌های زی‌کش محدود و برابر 21 میلیون واحد است.

زمان بلاک زی‌کش حدود 2.5 دقیقه و پاداش بلاک آن 12.5 واحد زی‌کش (ZEC) است. در زی‌کش پس از هر 840,000 بلاک، پاداش بلاک نصف خواهد شد.

شبکه زی‌کش تا حد زیادی در اختیار ای‌سیک‌ها قرار دارد و استخراج با ای‌سیک در این الگوریتم توجیه اقتصادی بیشتری دارد.

ارزهای دیجیتال دیگری که الگوریتم استخراج مشابه زی‌کش دارند و می‌توان با استفاده از دستگاه‌های استخراج زی‌کش به استخراج آن‌ها نیز پرداخت عبارتند از زِن‌کش (ZenCash) و هاش (Hush).

 

گرین (Grin)

 

ارز دیجیتال گرین (Grin) بر مبنای پروتکل مبمبل ساخته شده و در واقع اولین پیاده‌سازی از میمبل ویمبل است.

میمبل‌ ویمبل، پروتکلی است که شباهت زیادی به بلاک چین بیت کوین دارد و نامش را از طلسم‌های سری کتاب‌های هری‌ پاتر گرفته است. هدف این پروتکل، فراهم‌ کردن امکان انتقال ارزش و ذخیره آن به روشی غیرمتمرکز، خصوصی و بدون دخالت واسطه‌ها است.

از ویژگی‌های برجسته گرین می‌توان به افزایش حریم خصوصی، مقیاس‌پذیری و کاهش ظرفیت بلاک چین اشاره کرد.

گرین از دو الگوریتم به‌طور همزمان استفاده می‌کند. الگوریتم «CuckARood-29» مخصوص کارت گرافیک طراحی‌شده و هیچ ای‌سیکی روی شبکه آن وجود ندارد. الگوریتم دوم «CuckAToo-31» نام دارد که برای دستگاه‌های ای‌سیک طراحی‌شده است. البته الگوریتم دوم تا یکی دو سال آینده توسط کارت گرافیک (ترجیها کارت گرافیک‌های با حافظه 8 گیگ به بالا) قابل‌ استخراج است و حتی می‌تواند سود بیشتری نسبت به الگوریتم اول داشته باشد.

در نظر داشته باشید که روش انتقال تراکنش‌های این ارز کمی با بقیه متفاوت است و به همین دلیل بعضی از استخرها به‌طور خودکار کوین‌های شما را به بیت کوین و اتریوم تبدیل می‌کنند.

گرین بر خلاف ارزهای دیجیتال نام برده شده در بالا محدودیت عرضه ندارد و پاداش بلاک آن برابر با 60 واحد گرین‌کوین است. زمان ایجاد بلاک نیز در گرین، یک دقیقه است.

 

ریون کوین (Ravencoin)

 

ریون کوین، این هاردفورک بیت کوین که در سال 2018 به بازار عرضه شد، در حال حاضر با حجم 5.2 میلیارد دلار رده 44 بازار را به خود اختصاص داده است.

ریون کوین با هدف انتقال سریع و ارزان تراکنش‌ها به‌ صورت همتا به همتا و بر اساس فناوری‌های بکار رفته در بیت کوین و اتریوم توسعه‌ یافته است و طی این سال‌ها پیشرفت بسیار خوبی از خود نشان داده است.

قابلیت نقد شوندگی ریون کوین بسیار بالا است و الگوریتم هش X16Rv2 (استفاده از 16 الگوریتم متفاوت هنگام استخراج) ساخت دستگاه‌های ای‌سیک برای آن را تقریباً غیرممکن می‌کند. بنابراین استخراج ریون کوین فقط با کارت گرافیک امکان‌پذیر است.

تعداد واحدهای ریون کوین 21 میلیون بوده و زمان بلاک آن 1 دقیقه است.

بیت کوین گلد (Bitcoin Gold)

 

بیت کوین گلد یک فورک از بیت کوین است که بر اساس پروتکل اثبات کار و الگوریتم «Equihash» به‌ طور خاص برای استخراج با کارت‌های گرافیک توسعه یافت.

این ارز دیجیتال آمده بود تا رقیبی برای بیت کوین کش باشد و تمرکززدایی را بیش از پیش افزایش دهد اما تاکنون خیلی موفق عمل نکرده است.

در حالی که بیت کوین گلد بیش از 90 درصد ارزش خود را از دست داده است، استخراج این ارز دیجیتال هنوز هم سودآوری خاص خود را داشته و در میان ده ارز دیجیتال برتر برای استخراج قرار دارد.

الگوریتم استخراج بیت کوین گلد «Zhash» است و به دلیل ذات این الگوریتم، امکان استخراج آن با دستگاه‌های ای‌سیک وجود ندارد.

دیگر ارزهای دیجیتال

استخراج برخی دیگر از ارزهای دیجیتال مثل Horizen، بیت کوین اس وی، QuarkChain ،Pirate Komodo ،LBRY هم درآمد بسیاری بالایی دارند و حتی بعضی اوقات درآمد لحظه‌ایشان از ارزهای برتر بیشتر می‌شود، اما به دلیل نوپا بودن و کوچک بودن بازار این ارزها باید در انتخابشان بسیار دقت کرد.

اگر با کارت گرافیک استخراج می‌کنید، هر لحظه امکان تغییر ارز دیجیتال خود برای استخراج را دارید اما اگر قصد استخراج با ای‌سیک را دارید حتما دقت داشته باشید که ارز دیجیتال مناسبی را انتخاب نمایید چون با دستگاه ای‌سیک انتخاب‌های شما برای استخراج محدودتر می‌شود و اگر سودآوری دستگاه شما از دست برود به راحتی قابل فروش با قیمت مناسب نیست.

جمع‌بندی

بیت کوین همچنان به عنوان کم‌ریسک‌ترین ارز دیجیتال برای استخراج در نظر گرفته می‌شود اما اگر به آینده یک ارز دیجیتال خوش‌بین هستید یا می‌خواهید با کمی ریسک، شانس سودتان را افزایش دهید، گزینه‌های دیگری نیز پیش‌روی شما وجود دارد.

قبل از انتخاب یک ارز دیجیتال برای استخراج حتما تحقیقات لازم را انجام دهید و سودآوری آن را با ماشین حساب ماینینگ به طور دقیق محاسبه نمایید. استخراج یک ارز دیجیتال نامناسب می‌تواند به ضرر شما تمام شود.

اگر بخواهیم عواملی که به طور مستقیم در میزان سودآوری استخراج ارزهای دیجیتال دخیل هستند را در نظر بگیریم باید به هزینه‌ برق مصرفی، نوسان قیمت ارزها، کارمزد استخرهای استخراج و رقابت سرسختانه برای خرید تجهیزات کارآمد و جدید اشاره کنیم. عوامل دیگری نیز مانند سیاست‌های نامشخص داخلی کشورها می‌تواند ریسک ماینینگ را افزایش دهد.

این نکته را هم نباید فراموش کنید که استخراج ارزهای دیجیتال و یا همان ماینینگ، راهی برای یک شبه ثروتمند شدن نیست.

  • ۹۸/۱۰/۲۵
  • sahar amedani

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی